Una universitat a favor de les noves tecnologies

15 Normatives d'ús i cibervigilància

a.Modificar la normativa en l’àmbit de les TIC de la UAB per tal de garantir que l’accés a les xarxes no estarà sotmesa a cap mena de cibervigilància. Amb les disposicions actuals, esmenades en el Consell de Govern del 25-IV-12 es faculta a dur a terme “auditories” informàtiques en qualsevol equip connectat a la xarxa de la UAB, tant si és en modus local com remot (per exemple, quan un investigador de la UAB vol connectar-se des de casa seva a la xarxa de la UAB per consultar revistes científiques digitals). De fet, l’article 40 apartat 2 recentment esmenat estableix:
“Tots els recursos informàtics de la UAB i que aquesta posa a disposició del Personal Acadèmic i Investigador (PDI) i del Personal d’Administració i Serveis (PAS) són per a ús exclusiu de les tasques que conformen el seu lloc de treball, ja sigui en un lloc fix o amb equips portàtils i/o connectats localment o remotament a la xarxa de la UAB. La UAB es reserva el dret de comprovar mitjançant sistemes d’auditoria informàtica que l’ús que el PDI i el PAS fa dels recursos informàtics és l’adequat a aquestes finalitats. L’incompliment d’aquest deure per part dels usuaris pot comportar l’adopció de les mesures contingudes al capítol III d’aquest text refós.”

b.Canviar el reglament de l’anomenat Grup de Treball per a la Coordinació d’Incidents en Sistemes Informàtics (Computer Security Incident Response Team) (CSIRT-UAB) així com la composició de la Comissió de Disciplina Informàtica garantint la participació de representats dels agents socials, tant de PAS com de PDI, així com de les assemblees d’estudiants.

c.Establir un protocol de bones pràctiques per tal de garantir que qualsevol usuari d’un equip informàtic de la UAB és degudament informat, abans de la seva implementació, de qualsevol procediment o protocol que pugui ser susceptible de ser utilitzat per controlar o supervisar l’utilització de l’equip en qüestió i/o el software instal·lat. En cap cas es poden sotmetre a “auditoria” informàtica equips que no siguin de titularitat de la UAB.

d.Canviar l’actual procediment de connexió en xarxes privades virtuals que opera sobre un protocol http per un model client-servidor, tal com existia fins el 30-XI-2011. Amb el procediment actualment vigent, qualsevol usuari que vulgui connectar-se de forma remota (per exemple, un PDI que des de casa seva i amb un equip de la seva propietat pretengui fer consultes de revistes científiques via connexió a la xarxa UAB) es veu obligat a acceptar la instal·lació d’un control activex de l’empresa Juniper Networks (empresa que, per altra banda, manté relacions amb l’exercit dels EEUU: Warfighter Information Network-Tactical (WIN-T) program).


16 Coneixement i formats oberts

a.Garantir l'accés públic a tot el coneixement generat en l'àmbit de la docència i recerca dels/les treballadors/es públics/es. Les polítiques actuals de drets d'autor entorpeixen la tasca de difusió i projecció dels/les investigadors/es. L'accés lliure al L'accés lliure al coneixement reverteix en la societat, però també en la mateixa Universitat permetent, per exemple que els docents facin ús de les publicacions dels seus companys (o pròpies) sense incórrer en il·legalitats. La “Ley de Ciencia y Tecnologia” aprovada el 02/06/2011 estableix en l'article 37 un conjunt de mesures per a garantir la difusió en accés obert del coneixement generat per les recerques finançades amb diner públic. Com a treballadors/es públics totes les nostres creacions han d'estar disponibles per al conjunt de la societat, sense restriccions de cap tipus, per això cal garantir que es publiquin en formats oberts, sota llicències lliures i en respositoris d'accés obert.

b.Garantir l'accés lliure a la informació publicada digitalment. Al punt 4 de l'Article 3 dels els Estatuts de la UAB es resol que: “Són principis especialment proclamats i garantits: (...) L’accés a la informació publicada digitalment, amb la garantia que estigui en formats lliures.” Actualment la UAB incompleix els seus propis estatuts publicant en formats privatius informació de lliure accés.
17 Racionalització dels recursos:

a.Implantació de programari lliure. En el marc de la UAB i/o conjuntament amb la resta d'universitats i el conjunt de la societat, es prioritzarà l'ús del programari lliure davant de les alternatives privatives, des d'un posicionament ètic, però també en la cerca de l'estalvi econòmic a mitja/llarg termini. En aquest sentit, es dissenyarà un pla de migració amb l'objectiu d'eliminar les actuals dependències cap al programari privatiu a 3 anys vista. Aquest pla (que s'elaborarà amb la participació de tots els agents implicats) ha de preveure la formació del personal dels SIDs per a donar suport, implantar i desenvolupar programari lliure. A mitja termini, es crearà una unitat especialitzada en la recerca i el desenvolupament de programari lliure (amb personal estable i vinculat a la UAB) que augmenti la capacitat creadora de la institució i doni suport als SIDs.

b.Fer incompatible els càrrecs que participen de les licitacions amb formar part d'empreses del mateix sector. Evitar situacions com la produïda recentment, en el que l’actual Comissionat de la Rectora és alhora, segons es llegeix a les pàgines 23 i 24 del Boletín Oficial del Registro Mercantil de Barcelona de 21-XI-11, president de l’empresa Wabbit S.L., amb seu a la UAB.